کاشت زعفران
کاشت زعفران

کشت زعفران در خانه

زعفران یکی از با ارزش ترین و در عین حال گران ترین ادویه های دنیا محسوب می شود که از گل های همان گیاه براشت می شود. زعفران به دلیل عطر و رنگ منحصر به فردی که دارد، در صنایع غذایی و آرایشی کاربرد های بسیار زیادی نیز دارد. ایران، عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان را دارا می باشد...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

زعفران یکی از با ارزش ترین و در عین حال گران ترین ادویه های دنیا محسوب می شود که از گل های همان گیاه براشت می شود. زعفران به دلیل عطر و رنگ منحصر به فردی که دارد، در صنایع غذایی و آرایشی کاربرد های بسیار زیادی نیز دارد. ایران، عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان را دارا می باشد. برخی از شهر ها و استان های ایران از جملع؛ خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد رکورداران بیشترین تولید زعفران می باشند. کاشت زعفران یک فرآیند تقریبا ساده می باشد، اما به دقت و توجه خاص شما نیازمند می باشد. در ادامه این مقاله، به مراحل و کلیه نکات کاشت زعفران می پردازیم.

 

کاشت زعفران

کاشت زعفران دارای یکسری مراحل و نکات بسیار مهم می باشد که اگر آن ها رعایت شوند یک محصول نهایی بسیار با کیفیت و گران قیمت، به دست شما می رسد. آن مراحل عبارتند از : 

  1. آماده سازی زمین : اگر بسترکشت زمین مورد نظر شما حاصلخیز نمی باشد، باید آن را با کود حیوانی تقویت نمایید. مقدار کودی که بسترکشت و گیاه نیاز دارند تهیه و نمایید. اصولا در هر متر از زمین، به 10 تا 15 کیلوگرم از آن ماده تقویتی نیاز داریم. زعفران گیاهی می باشد که به آب کمی حساس است و واکنش نشان می دهد. بنابراین، ضروری است که زمین مورد نظر دارای زهکشی مناسبی باشد.
  2. پیاز زعفران : پیاز زعفران را می توان در اواخر تابستان یا اوایل پاییز در زمینی که از قبل آماده کرده اید بکارید. پیازها باید به عمق 11 الی  16 سانتی در زمین کاشت شوند. برای کاشت پیاز زعفران، باید پیاز زعفران سالم و با کیفیت استفاده کنید. پیازهای باید بدون آسیب دیدگی و فاسد شدن باشند.
  3. آبیاری : زعفران جزو گیاهان کم آب می باشد و به آبیاری زیادی نیامند نمی باشد. در فصول رشد، گل را هفته ای یک بار می بایست آبیاری کرد و در فصل پاییز، قبل از کاشت پیاز های زعفران، بسترکشت را آبیاری کرده تا مرطوب گردد. 
  4. کوددهی : زعفران نیاز دارد که سالی یک بار در آخر زمستان یا اول بهار کوددهی گردد. برای انجام این کار حتی می توانید از کود شیمیایی هم استفاده نمایید.
  5. و در آخر برداشت : یکی از لذت بخش ترین مراحلی می باشد که هر کشاورزی که به کشت زعفران مبادرت دارد می تواند تجربه کند. گل های زعفران را در اول زمستان برداشت می نمایند. گل های زعفران در صبح بسیار زود شکفته می شوند و باید در صبح همان روز برداشت شوند.

 

پیاز زعفران

پیاز زعفران را می توانیم نقطه شروع کشت زعفران بدانیم. پیاز زعفران کوچک و قهوه ای می باشند و همانطور که در بالا اشاره کردیم در اواخو پاییز و اوایل زمستان کشت می شود. هنگامی که قصد تهیه پیاز زعفران را دارید باید به ظاهر آن توجه داشته باشید. پیاز زعفران باید سفت و بدون ضربه خوردگی باشد زیرا اگر تحت فشار بوده باشد ممکن است در هنگام رشد، با مشکلاتی به وجود آید.

بهترین پیاز برای کشت زعفران

بهترین پیاز زعفران برای کشت، پیازی می باشد که ظاهرش سالم و بدون آسیب دیدگی باشد. پیازها می بایست باید اندازه یک گردو کوچک باشند و وزن آن‌ها بین 4 الی 6 گرم باشد.

 

کشت زعفران در خانه

کشت زعفران در خانه یک فعالیت اقتصادی و سود آور می باشد که هر کسی در خانه خود می تواند شروع نماید. زمان کاشت زعفران در گلخانه بسیار نکته مهم می باشد که باید حتما به آن توجه داشته باشید. بهترین زمان برای کاشت زعفران در خانه سه ماه تابستان می باشد. زیرا در این فصل پیازها در خواب می باشند و با خنک تر شدن هوا آنها کم کم شروع به باز می شوند.
برای کشت زعفران در خانه نیازمند به یک گلدان می باشید که عمق 20 سانتی دارد. همچنین بهتر است محلی که قرار است کشت در آن صورت گیرد از جنس سفال باشد تا زهکشی خوبی را به شخص بدهد. کشت زعفران در گلدان می تواند تمرکز شمارا روی انجام این فعالیت بیشتر کند.

 

شرایط آب و هوای برای کشت زعفران

این ادویه گران قیمت در اکثر نقاط کشور که دارای آب و هوای گرم و خشک و متعادل می باشند، میسر می باشد. آب زیاد برای این گیاه بسیار بد است و حتی می تواند باعث وارد شدن آسیب به پیاز های آن شود. بهترین آب و هوایی که برای کاشت توصیه می شود، آب و هوای معتدل و آفتابی با رطوبت تقریبا بالا می باشد. دمای مناسبی که برای رشد زعفران وجود دارد 15 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. اگر دمای آن بالاتر از 35 درجه و یا کمتر از 10 درجه باشد ممکن است فرایند کشت با مشکل بر بخورد. این گیاه نیاز به نور خورشید زیادی دارد، به طوری که باید در روز 6 ساعت در معرض نور خورشید باشد.

مقالات مرتبط

نظر دهید