پرورش عقرب
پرورش عقرب

آموزش پرورش عقرب

 پرورش عقرب یک کسب و کار تازه ظهور ولی بسیار پرسود می باشد که در سال های اخیر در کشور ایران رونق و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. عقرب ها موجوداتی بسیار مقاوم می باشند که نیازهای تقریبا کم و ساده ای دارند و می توانند در شرایط مختلف آب و هوایی پرورش داده شوند.  

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

 پرورش عقرب یک کسب و کار تازه ظهور ولی بسیار پرسود می باشد که در سال های اخیر در کشور ایران رونق و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. عقرب ها موجوداتی بسیار مقاوم می باشند که نیازهای تقریبا کم و ساده ای دارند و می توانند در شرایط مختلف آب و هوایی پرورش داده شوند.

 

مراحل پرورش عقرب

  1. دریافت مجوز پرورش عقرب از وزارت جهاد کشاورزی اولین مرحله ای می باشد که باید در این فرایند انجام دهید.
  2. انتخاب محل مناسب پرورش عقرب گام دومی می باشد که باید انجام دهید. محل پرورش این موجودات می بایست دارای یکسری شرایط باشد که عبارتند از :
  • حشرات و جوندگان نباید در محل پرورش آنها باشند.
  • دور از نور مستقیم خورشید باید باشند.
  • این مکان باید دارای سیستم تهویه مناسبی باشد.
  • مکان پرورش می بایست دارای دما و رطوبت مناسب باشد.
  1. تهیه و خرید خود عقرب : عقرب های مورد نیاز برای پرورش باید از گونه های با ارزشی مثل عقرب زرد ایرانی، عقرب دم سیاه ایرانی و عقرب عربی باشند، زیرا این گونه از عقرب‌ها دارای زهر بسیار با ارزشی می باشند، زهر عقرب در تولید داروی ضدسرطان، آنتی بیوتیک ها و دیگر داروها کاربرد زیادی دارند. عقرب ها را می توان از طریق خرید از پرورش دهندگان عقرب، صید و شکار از طبیعت و یا از طریق واردات تهیه و خریداری نمایید.
  2. نگهداری عقرب : عقرب  را می توان در یک سری قفسه های مخصوص یا در مخازن شیشه‌ای نگهداری نمایید. هر قفسه یا مخزنی که این حیوان وجود دارد باید فضای کافی برای حرکت آن ها وجود داشته باشد. این حیوانات را باید با غذاهای مناسب تغذیه نمایید. غذای مناسب برای عقرب ها شامل حشرات، موش و مارمولک می باشد.

 

پرورش عقرب در ایران

تقاضای بالا برای زهر عقرب یکی از عمده ترین علت های رونق این فعالیت در ایران می باشد، از زهر عقرب می توان استفاده های زیادی ببرید که در ادامه به شکل کاملا مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت. شرایط آب و هوایی ایران هم از دیگر عوامل رونق این فعالیت می باشد، ایران دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد که برای پرورش عقرب های مختلف آب و هوایی بسیار مناسبی می باشد. و اما وجود انواع گونه های مختلف عقرب در ایران هم بی تاثیر نیست، به این نحو که در ایران بیشتر از 60 گونه مختلف وجود دارد که نزدیک به 10 گونه از آنها دارای زهر های بسیار خطرناک ولی با ارزش دارند.

 

زهر عقرب

زهر عقرب یک مخلوط بسیار پیچیده از یک سری مواد شیمیایی می باشد که معمولا  برای شکار و دفاع از خود مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده ارزشمند توسط غدد سمی موجود در بدنش که در انتهای دمش قرار دارند تولید می گردد. سم عقرب از طریق نیش بسیار تیز و دردناکی که در نوک دمش دارد تزریق می شود. سم عقرب بر سیستم عصبی تاثیر مستقیمی دارد و باعث می شود که تعداد زیادی از علائم دردناک از جمله تورم، بی حسی، فلج و حتی در موارد حاد، مرگ شود. اثرات سم بستگی به نوع عقربی که شما را نیش زده است، مقدار سمی که تزریق می شود و سن و سلامت فرد گزیده شده دارد.

 

خواص درمانی و پزشکی زهر عقرب

خواص زهر عقرب در دارویی هایی که مورد تایید وزارت بهداشت می باشد بسیار ملموس است و به هیچ‌ وجه از استفاده کردن سر خود آن پرهیز نمایید چرا که عوارض زیادی مثل مرگ را ممکن است برای شما به دنبال داشته باشد. با این حال برخی از خواص دارویی این ماده که ممکن است در برخی از دارو ها وجود داشته باشد را در ادامه بررسی خواهیم کرد :
درمان برخی از بیماری های خود ایمنی : زهر عقرب برای درمان برخی از بیماری های خودایمنی مثل آرتریت روماتوئید و ام اس مورد استفاده قرار می گیرد. این اقدام با سرکوب کردن سیستم های ایمنی بدن صورت می گیرد که به نوبه خود از حمله سیستم ایمنی به سلول های سالم موجود در بدن جلوگیری می نماید.

  1. درمان سرطان : این سم با ارزش و بسیار گران قیمت برای درمان سرطان هم استفاده می شود. این درمان با کشتن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آنها توسط زهر عقرب اتفاق می افتد.
  2. درمان سکته مغزی : درمان سکته مغزی با استفاده از این ماده هم میسر می باشد. این روش درمان سکته مغزی با بیشتر کردن جریان خون به مغز و سر و کاهش آسیب های سلولی صورت می گیرد.
  3. درمان پارکینسون : بهبودی و درمان بیماری پارکینسون با استفاده از این ماده می تواند فرایند درمان را بهبود بخشد. این کار با افزایش تولید دوپامین در مغز انجام می شود که یک انتقال دهنده عصبی است که در حرکت نقش دارد.
  4. درمان عفونت ها : زهر عقرب موجود در برخی از دارو ها برای درمان برخی از عفونت های سطحی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان عفونت ها با کشتن باکتری ها و ویروس های خطرناک صورت می گیرد.

 تحقیقات درمانی درباره زهر عقرب هنوز در مراحل اولیه تست توسط پزشکان و متخصصان می باشد، با توجه به مراحل اولیه تحقیقات متوجه این پتانسیل بالا برای صنعت دارویی شدند.
 

سود پرورش عقرب

پرورش عقرب دارای سود زیادی می باشد و میزان سود آن بسته به یکسری عوامل دارد :

  1. نوع آن : عقرب‌های مختلف سم‌های متفاوتی دارند و قیمت سم عقرب آنها نیز متفاوت است. به طور کلی، عقرب‌های گرمسیری سم‌های با ارزش‌تری دارند.
  2. مقدار تولید سم عقرب : هر عقرب در هر بار کشیدن زهر مقدار مشخصی سم تولید می نماید. عقرب‌های بزرگ‌تر و مسن‌تر عموما سم بیشتری هم تولید می نمایند.
  3. قیمت سم عقرب : قیمت سم عقرب به عوامل زیادی مثل کیفیت آن، تقاضا برای سم عقرب بستگی دارد.
  4. هزینه‌های پرورش : هزینه‌های پرورش عقرب شامل هزینه‌های خرید عقرب، تجهیزات، غذا، و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

مقالات مرتبط

نظر دهید