پرورش گاو
پرورش گاو

اصول پرورش گاو

گاوداری یا پرورش گاو یکی از شغل های پرطرفدار در سراسر جهان می باشد، زیرا گاوداری سود نسبتا بالایی دارد. گاو یکی از حیوانات مهم می باشد که استفاده های زیادی می توان از آن برد، مثل تولید کود، شیر، گوشت و پوست و استفاده های دیگر. &nb...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

گاوداری یا پرورش گاو یکی از شغل های پرطرفدار در سراسر جهان می باشد، زیرا گاوداری سود نسبتا بالایی دارد. گاو یکی از حیوانات مهم می باشد که استفاده های زیادی می توان از آن برد، مثل تولید کود، شیر، گوشت و پوست و استفاده های دیگر.
 یکی از مهم ترین نکاتی که افراد هنگام احداث گاوداری در ذهن دارند، درامد گاوداری می باشد. باید بگوییم که درامد گاوداری به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ نوع گاوداری، تعداد گاو، میزان تولید شیر یا گوشت و قیمت شیر یا گوشت ازجمله عوامل موثر در میزان درامد گاوداری می باشند. گاوداری کوچک روستایی یکی از روش های پرورش گاو است که با 50 راس گاو کمتر می تواند صورت گیرد، به این علت که محیط روستایی کوچک تر از محیط های صنعتی می باشند فرایند ارزانتر و راحت‌تری هم برای شخص پرورش دهنده دارد. گاوداری کوچک روستایی معمولا توسط یک یا چند خانواده اداره می گردد و هدف از راه‌اندازی این نوع گاوداری تولید شیر، گوشت، و محصولات جانبی مثل است.

گاوداری صنعتی

گاوداری صنعتی یکی از روش های پرورش گاو می باشد که در مقیاس های بسیار بزرگ و توسط شرکت های بسیار قدرت‌مند صورت می‌گیرد. گاوداری صنعتی یک روش پرهزینه می باشد که ممکن است افراد از پس هزینه های آن بر نیایند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که گاوداری صنعتی سود بسیار زیادی را دارا می باشد.
 گاوداری صنعتی در مناطقی که دارای منابع طبیعی فراوانی مثل زمین (برای وسعت گاوداری) و آب زیادی دارند انجام میگردد. این نوع گاوداری به سرمایه‌گذاری اولیه بسیار زیادی لازم دارد و برای انجام اصولی کار های گاوداری به تجهیزات و نیروی کار متخصصی نیازمند می باشید.
 بزرگترین گاوداری ایران، از همین نوع گاوداری می باشد زیرا وسعت بسیار زیادی برای انجام این کار لازم می باشد.
 پرورش گاو صنعتی نیازمند تجهیزاتی مثل؛ شیرسردکن، دستگاه شیردوشی، سردخانه، آیس بانک، دستگاه خوراک ساز، مخازن استیل، چیلر، می باشد.
 گاوها در گاوداری‌های صنعتی به طور منظم معاینه می‌شوند و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌شود. این کار با استفاده از واکسیناسیون، دارو درمانی، و کنترل بیماری‌های انگلی انجام می‌شود.

 

گاوداری شیری

گاوداری شیری در اندازه ها و در مکان های مختلفی وجود دارند، از مزارع کوچک روستایی بگیر تا مزارع بزرگ صنعتی. در یک گاوداری شیری عادی، گاوها را در طویله های مختلف نگهداری می کنند و به آنها اجازه می دهد از فضای باز لذت کافی را ببرند. اصولا گاوها روزانه باید دو بار دوشیده شوند. شیر‌ها بعد از اینکه دوشیده می شوند به مخازن خنک کننده منتقل می شوند و سپس برای پردازش به کارخانه لبنی ارسال می شوند. گاوداری شیری بخش مهمی از صنعت لبنیات هر کشوری را تامین می نمایند. شیر مورد نیاز برای تولید محصولات لبنی مثل شیر، پنیر، ماست و کره را گاوداری های صنعتی و شیری تامین می کنند. گاوداری شیری هم مثل سایر انواع روش های گاوداری نیاز به علوفه و کنسانتره زیادی دارد.

 

گاوداری گوشتی

گاوداری گوشتی محیط های کوچک تا بزرگ می تواند باشد. گاوداری کوچک می تواند فقط چند رأس گاو را دارا باشد، اما گاوداری های بزرگ ممکن است هزاران رأس گاو داشته باشند این افزایش راس های گاو می تواند هزینه های جانبی را افزایش دهد ولی در عین حال سود بسیار زیادی هم دارد. گاو گوشتی به محیط گرم،خشک نیازمند می باشد. گاوداری های گوشتی دارای سوله هایی هستند که گاوها در آن زندگی می کنند. این سوله ها باید دارای تهویه مناسب و سیستم گرمایشی باشند. گاوداری های گوشتی اصولا دارای مزارع علوفه ای بزرگی می باشند که برای تأمین خوراک گاوها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ممکن است از خوراک غلات یا کنسانتره نیز استفاده کنند. گاوداری های گوشتی نقش مهمی در تامین غذای جهان دارا می باشند. آنها منبع اصلی گوشت گاو هستند که یک ماده غذایی مغذی و پرطرفدار محسوب می شود.
گاوداری گوشتی دارای 2 روش مختلف می باشد :

  1. پرواربندی : در این روش از گاوداری، گوساله های نر و ماده از نژادهای گوشتی خریداری می کنند و به مدت 7 الی 12 ماه در گاوداری نگهداری می شوند. در این 7 الی 12 ماه، گاوها به سرعت وزن‌شان افزایش می یابد و گوشت خود را بیشتر می کنند. پس از رسیدن به وزن مطلوب، گاوها برای کشتار به کشتارگاه ارسال می شوند.

  2. دامداری داشتی : در روش دامداری داشتی، گاوها از نژادهای خوب خریداری می شوند و برای مدت بیشتری در گاوداری نگهداری و مراقبت می شوند. در این مدت، گاوها آرام آرام وزن می گیرند و گوشت خود را بیشتر می نمایند. و در آخر بعد از رسیدن به سن بلوغ، گاوها برای تولید مثل، مورد استفاده قرار می گیرند.
     

بهترین تغذیه برای گاو

گاو شیری به مقدار زیادی پروتئین نیازمند می باشد زیرا پروتئین برای تولید شیر یک عنصر بسیار ضروری می باشد. دامداران گاوهای شیری باید از علوفه، غلات و کنسانتره برای تغذیه گاوهای خود استفاده نمایند. غلات هم نیز منبع خوبی از انرژی می باشد و همچنین حاوی مقداری پروتئین است. دامداران و صاحبین گاو های شیری باید از یک رژیم غذایی مخلوط برای گاوهای خود پی‌روی کنند. ولی دامداران گاو گوشتی از یک نوع دیگر از  رژیم غذایی مخلوط برای گاوهای خود استفاده می نمایند. این رژیم غذایی شامل 60 تا 70 درصد علوفه، 20 تا 30 درصد غلات و 10 تا 20 درصد کنسانتره می باشد.
و اما گوساله ها، صاحبین گوساله ها باید از شیر مادر برای تغذیه گوساله های خود تا سن 6 یا 7 ماهگی استفاده می نمایند. پس از این سن، گوساله ها می توانند از علوفه، غلات و کنسانتره برای تغذیه خود استفاده کنند.
یک نکته مهم دیگر که وجود دارد این است که دامداران هنگام غذا دادن به گاو ها باید دقت کنند تا آن محصول عاری از آفات، سموم و سایر مواد مضر برای دام باشد.
 

مقالات مرتبط

نظر دهید