زنبورداری
زنبورداری

زنبورداری و مشاوره زنبورداری

زنبورداری یا پرورش زنبور عسل، یک فعالیت کشاورزی باستانی می باشد که در آن زنبوردار از زنبورهای عسل برای تولید عسل، موم، گرده گل و دیگر محصولات زنبور عسل تولید می‌شود. زنبورداری دارای مزایای بسیار زیادی برای کشاورز می باشد که می تواند با آغاز و شروع به این کار، منافع زیادی را کسب نماید. قیمت ع...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

زنبورداری یا پرورش زنبور عسل، یک فعالیت کشاورزی باستانی می باشد که در آن زنبوردار از زنبورهای عسل برای تولید عسل، موم، گرده گل و دیگر محصولات زنبور عسل تولید می‌شود. زنبورداری دارای مزایای بسیار زیادی برای کشاورز می باشد که می تواند با آغاز و شروع به این کار، منافع زیادی را کسب نماید. قیمت عسل با توجه به نوع آن و محل پرورش زنبور می تواند فرق کند، با توجه به اینکه قیمت عسل با کیفیت و درجه یک در ایران کمی بالا می باشد، سود بسیار خوبی را برای پرورش‌دهنده زنبور عسل به دنبال خواهد داشت. برای آغاز به این فعالیت پرسود می‌بایست یکسری نکات بسیار مهم درباره آموزش زنبورداری را بدانید. در ادامه با مشاوره زنبورداری، تجهیزات زنبورداری و نکات خاص آن همراه شما خواهیم بود.

 

 

مشاوره زنبورداری

پرورش زنبور عسل نیازمند به دانش و تجربه زیادی می باشد. زنبورداران باید قبل از آغاز این فعالیت آموزش ها و دانش لازم را فرا گرفته باشند.
 از همین رو اولین اقدامی که باید کنند، تحقیق درباره این صنعت پرسود می باشد، به این گونه که از کتاب زنبورداری و کتاب زنبورداری پیشرفته استفاده نمایند و علم و آگاهی خود را افزایش دهند. و یا می توانید با زنبورداران با تجربه و کهنه‌کار مشاوره زنبورداری بگیرید که این کار کمک بسیار زیادی به شما می کند. دومین اقدامی که اشخاص علاقه‌مند به این صنعت انجام دهند، تهیه و خرید لوازم زنبورداری می باشد. می توان گفت این کار یکی از مهمترین اقدامات اولیه برای این کار می باشد. سومین کاری که باید انجام دهید انتخاب یک منطقه و مکان مناسب برای استقرار کندو های عسل می باشد. برای مثال، یکی از مکان هایی که می توان اقدام به زنبورداری کرد پرورش زنبورعسل در پشت بام می باشد. این کار عملا غیر ممکن است زیرا ممکن است این حشرات دئست داشتنی و پر از خاصیت برای شهروندان ایجاد مزاحمت کنند. مکان پرورش زنبور باید دارای پوشش گیاهی کافی، آب و هوای معتدل و کوهستانی باشد. و در آخرین مرحله باید از زنبور ها و کندو های عسل مراقبت نمایید تا به واسطه عوامل خارجی مثل حیوانات و باد و باران، به آنها آسیبی وارد نشود. این مراقبت باید تا زمانی که زنبور ها به عسل دهی رسیدند باید صورت گیرد.

 

لوازم زنبورداری

یکسری تجهیزاتی ضروری برای زنبورداری وجود دارد که باید قبل از هر کاری این تجهیزات را فراهم سازید، از جمله تجهیزات زنبورداری عبارتند از :

  1. کندو : کندو خانه ای امن برای زنبورها می باشد. کندو عسل از جنس های مختلفی مثل چوب، پلاستیک و فایبرگلاس به تولید می رسند. کندوهای چوبی سنتی تر هستند و قطعا دوام بیشتری نسبت به سایر جنس ها دارد. ولی کندوهای پلاستیکی و فایبرگلاس سبک تر می باشند و به راحتی حمل می شوند.
  2. قاب : قاب ها در داخل کندو قرار دارند و شانه ها روی قاب ها قرار می گیرند. قاب های عسل از جنس چوب تولید می شوند.
  3. موم : موم ماده ای می باشد که زنبورها برای ساخت شانه ها و خانه های خود از آن استفاده می نمایند. موم را می توانید از زنبورداری ها خریداری نمایید.
  4. عسلکش : این وسیله برای دراوردن عسل از موم می باشد که می بایست توسط زنبوردار خریداری گردد تا آسیبی به کندو و شانه ها وارد نشود.
  5. دودی : دودی برای آرام کردن زنبورها در هنگام بازدید از کندو مورد استفاده قرار می‌گیرد . این وسیله از دود سوزاندن چوب یا خارشک تولید دود می نماید.

 با فراهم ساختن تجهیزاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم می توانید یک محل مناسبی برای پرورش زنبور ایجاد نمایید و از سود سرشاری که به شما خواهد رسید لذت ببرید.

 

سرمایه‌ی لازم برای شروع پرورش زنبور عسل

پرورش زنبور عسل یک شغل تقریبا پرهزینه محسوب می شود. علاوه بر هزینه‌ی اولیه که باید انجام دهید، باید هزینه‌های جاری مانند تامین غذای زنبور، داروهای ضد انگل، و تجهیزات تعمیر و نگهداری کندوها را نیز در نظر بگیرید. برای کاهش هزینه های این شغل می توانید یکسری اقداماتی را انجام دهید، مثل اینکه به جای استفاده از کندو عسل نو می توانید از کندو های دست دو استفاده نمایید و یا اینکه یک مکانی را استفاده نمایید که نیازی به پرداخت اجاره بها و یا رهن ندارد.

 


 
بازار کار شغل زنبور عسل در ایران

بازار کار شغل زنبور عسل در سال‌های اخیر رونق بسیار خوبی داشته است. این روند به عوامل مختلفی مثل افزایش آگاهی مردم نسبت به خواصی که عسل دارد، افزایش تقاضا برای عسل ارگانیک، و حمایت دولت از صنف زنبورداران برمی‌گردد. تقاضای مردم برای عسل ارگانیک نیز در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است. این امر فرصت بسیار خوبی برای زنبوردارانی است که به پرورش زنبور عسل ارگانیک می‌پردازند.
 در کل، بازار کار این شغل را می‌توان رو به رشد و با پتانسیل بالا در نظر گرفت. با توجه به افزایش تقاضا برای عسل، افزایش تولید عسل در کشور، و شرایط آب و هوایی مناسب، می‌توان انتظار داشت که این شغل در سال‌های آینده نیز رشد زیادی داشته باشد.

مقالات مرتبط

نظر دهید