پرورش قارچ
پرورش قارچ

پرورش قارچ در منزل

پرورش قارچ یک فرایندی می باشد که در آن قارچ‌ها برای مصرف انسان یا دیگر اهداف کشت و برداشت می‌شوند. قارچ‌ها گیاهان چندسلولی هستند که در خاک یا سایر محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند. قارچ ها منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی هستند و به عنوان یک غذا و خو...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

پرورش قارچ یک فرایندی می باشد که در آن قارچ‌ها برای مصرف انسان یا دیگر اهداف کشت و برداشت می‌شوند. قارچ‌ها گیاهان چندسلولی هستند که در خاک یا سایر محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند. قارچ ها منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی هستند و به عنوان یک غذا و خوراکی سالم و مغذی شناخته می‌شوند. پرورش قارچ به دو صورت صنعتی و خانگی انجام شود. در پرورش صنعتی، قارچ‌ها در سالن‌های بزرگ و مجهز پرورش داده می‌شوند. در پرورش خانگی، قارچ‌ها در محیط‌های کوچک‌تر مانند انبار یا اتاق پرورش داده می‌شوند. پرورش قارچ دکمه ای در منزل یک فعالیت آسان محسوب می شود که می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد کوچک یا یک سرگرمی لذت‌بخش می باشد. با کمی تلاش می‌توانید قارچ‌های دکمه‌ای تازه و خوشمزه ای را در خانه خود پرورش دهید. هزینه پرورش قارچ در منزل به عوامل مختلفی مانند اندازه مکان پرورش، نوع تجهیزات مورد استفاده، و میزان تولید بستگی دارد. هزینه پرورش قارچ در منزل از چند میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان با توجه به نوع لوازم و تجهیزات به کار رفته شده، متغیر می باشد.

 

پرورش قارچ در منزل (پرورش قارچ در منزل از صفر تا صد)

پرورش قارچ در منزل یک فرآیند تقریبا آسان به حساب می آید که می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد یا یک سرگرمی لذت‌ بخش باشد. شما می توانید با کمی تحقیق و بررسی پرورش قارچ در منزل را استارت بزنید و از سودی که از طریق پرورش قارچ در منزل به وجود می آید لذت ببرید. پرورش قارچ در منزل از صفر تا صد می تواند توسط افراد متخصص انجام شود تا بهترین بازدهی را برای افراد داشته باشد. پرورش قارچ در منزل می تواند درآمد نسبتا زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

 

پرورش قارچ دکمه در منزل:

پرورش قارچ دمه ای دارای مراحلی می باشد که باید پس از ورود کمپوست به سالن های پرورش قارچ دکمه ای، قدم به قدم پیش رود و از طرفی شرایط محیطی لازم نیز به خوبی تامین گردد.

-دوره ریسه دوانی در کمپوست (اسپان ران)

- دوره ریسه دوانی در خاک‌پوششی

-مرحله هوادهی

-مرحله باردهی: پس از  ۷ روز بعد از شوک دهی قارچ وارد مراحل ته سنجاقی و رشد و نمو اندام باردهی قارچ می‌شویم.

-برداشت قارچ ها در مرحله اول ( فلش )

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش قارچ در منزل

برای آغاز به پرورش قارچ در منزل نیازمند یکسری تجهیزات و ملزومات می باشید که عبارتند از : 

  1. مکان مناسب برای شروع پرورش قارچ : مکان پرورش قارچ باید دارای شرایط محیطی مناسبی مثل دما، رطوبت و تهویه کافی باشد. برای مثال دمای مطلوب برای رشد قارچ دکمه ای بین ۱۶ تا ۲۶ درجه می باشد و رطوبت مطلوب بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. پرورش قارچ در اتاق 12 متری برای شروع می تواند گزینه خوبی باشد ولی بعد از پیشرفت هایی که کردید و کار شما با استقبال بیشتری رو به رو شد می توانید پرورش قارچ در سالن 100 متری را آغاز کنید و به همین ترتیب محیط پرورش قارچ خود را بیشتر و بیشتر کنید. پرورش قارچ در اتاق 12 متری امکان پذیر می باشد ولی نیاز به برنامه ریزی دقیق و تجهیزات مناسب دارید تا به سودهی برسید. در ادامه به برخی از نکات پرورش قارچ در اتاق 12 متری اشاره خواهیم کرد؛ انتخاب نوع قارچ، تجهیزات مناسب، مناسب کردن شرایط محیط پرورش قارچ، و غیره...

  2. سینی پرورش قارچ : معمولا سینی پرورش قارچ از پلاستیک یا چوب ساخته می‌شود. سینی ‌های پلاستیکی ارزان‌تر و سبک‌ می باشند، ولی سینی پرورش قارچ چوبی دوام بیشتری دارد. اکثر سینی ‌های پرورش قارچ دارای سوراخ‌هایی در کف خود می باشند تا آب اضافی داده شده به قارچ از آن خارج شود.

  3. دستگاه رطوبت ساز : رطوبت ساز دستگاه می باشد که رطوبت موجود در هوا را افزایش می دهد. رطوبت ساز ابزاری ضروری برای پرورش قارچ می باشند، زیرا قارچ‌ها برای رشد به رطوبت بالایی نیازمند هستند.( برای خرید انواع دستگاه تهویه گلخانه با سایت مراجعه فرمایید)
  4. فن های تهویه : فن های تهویه و پاکسازی هوا در پرورش قارچ برای تامین اکسیژن مورد نیاز قارچ ها و همچنین جلوگیری از تجمع گازهای مضر در محیط پرورش قارچ مورد استفاده قرار می گیرند.
  5. خرید هیتر گلخانه ای : هیتر های گلخانه ای دستگاهی می باشد که معمولا برای گرمایش گلخانه ها استفاده می شوند. هیترهای گلخانه ای معمولا از سوخت های گازی یا نفتی استفاده می کنند، اما هیترهای برقی نیز در دسترس تر، بهتر و ارزان تر هستند.

درآمد پرورش قارچ

درآمد پرورش قارچ می تواند یک منبع درآمد پایدار و سودآور باشد. با رعایت اصول پرورش قارچ و مدیریت صحیح کسب و کار، می توانید درآمد خوبی از این کسب و کار کسب کنید. سود پرورش قارچ با توجه به یکسری عوامل معلوم می شود، مثلا یکی از آنها میزان سرمایه شخص است، هرچه میزان سرمایه برای پروش قارچ بیشتر باشد فرد پرورش دهنده سود بیشتری می کند.
 

آموزش پرورش قارچ  

برای پرورش قارچ نیازمند یکسری اطلاعات هستید که در ادامه هریک از آنها را ذکر خواهیم کرد : 

  1. انتخاب مکان و محل مناسب : مکان پرورش باید دارای شرایط محیطی مناسب برای رشد قارچ ها باشد. این شرایط شامل دما، رطوبت، تهویه و نور مناسب می باشد.
  2. آماده سازی بسترکشت : بسترکشت مناسب قارچ باید دارای مواد آلی و غنی باشد. این مواد شامل کاه، کود حیوانی، ضایعات کشاورزی و سایر مواد آلی است.
  3. کاشت قارچ : کشت قارچ اصولا به دو روش کشت مستقیم و کشت غیرمستقیم انجام می گردد. در کشت مستقیم، اسپور قارچ به طور مستقیم در بستر کشت قرار می گیرد، ولی در کشت غیرمستقیم، ابتدا میسلیوم قارچ در محیط کشت رشد داده می شود و بعد از آن میسلیوم رشد یافته به بستر کشت منتقل می شود.
  4. برداشت قارچ : قارچ ها معمولاً پس از گذشت 4 تا 6 هفته پس از کشت آماده برداشت هستند.
  5. کنترل بیماری ها : قارچ ها مستعد ابتلا به انواع بیماری ها می باشند. برای جلوگیری از شیوع بیماری در بین قارچ های خود، باید اقدامات لازم برای کنترل بیماری ها را انجام دهید.

مقالات مرتبط

نظر دهید

نظرات کاربران

  • ۱۴۰۲/۱۰/۱۹

محسن آقایی گفته:

سلام لطفا درباره درآمد پرورش قارچ توضیحات بیشتری بدهید. توضیحاتتون کافی نبود.

  • ۱۴۰۲/۱۰/۱۹

مدیر سایت :

سلام بله حتما