بابا آدم
بابا آدم

گل بابا آدم

گل بابا آدم با نام‌ های همچو گوش‌ فیل، آلوکازیا و فیل گوش، معروف می باشد. این گیاه پر طرفدار، بسیار زیبا و با شکوه می باشد که به دلیل برگ‌های بزرگ و براقی که دارد دارای محبوبیت زیادی می باشد. گیاه بابا آدم، گیاه بومی مناطق گرمسیری قاره آسیا محسوب می شود که در انواع مختلفی در برگ&zw...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

گل بابا آدم با نام‌ های همچو گوش‌ فیل، آلوکازیا و فیل گوش، معروف می باشد. این گیاه پر طرفدار، بسیار زیبا و با شکوه می باشد که به دلیل برگ‌های بزرگ و براقی که دارد دارای محبوبیت زیادی می باشد. گیاه بابا آدم، گیاه بومی مناطق گرمسیری قاره آسیا محسوب می شود که در انواع مختلفی در برگ‌های سبز، ابلق و یا رنگی موجود می باشند. ابعاد این گیاه زیبا به نوع آن و شرایط نگهداری شما از  آن بستگی زیادی دارد. در کل می توان گفت در صورت مراقبت  و رسیدگی شما از این گیاه، می‌تواند تا ارتفاع یک و نیم متر و عرض یک متر هم رشد نماید.

 

شرایط نگهداری گل بابا آدم در آپارتمان

نگهداری این گیاه دارای یکسری نکات خاصی درباره نور، آب، مکان و … می باشد. در صورتی که این نکات را رعایت نمایید، زیبایی و دوام گل بابا آدم شما چندین برابر می شود. همانطور که می دانید این گیاه دارای حساسیت هایی می باشد که در صورت عدم رسیدگی منظم به آن ممکن است خشک شده و یا در کل از بین برود.
در ادامه نکاتی را درباره نگهداری بابا آدم بیان خواهیم کرد : 

 

روش نگهداری گل بابا آدم

با توجه به مطالبی که در بالا اشاره کردیم متوجه شدیم که این گیاه استوایی می باشد و نیاز به آب و هوای مرطوب دارد. در مناطقی همچو شمال ایران که دارای آب و هوای گرم و مرطوب می باشد، این گیاه رشد بیشتر و بهتری هم دارد. در کل اگر زیبایی گل بابا آدم شمارا مات و مبهوت خود کرده است ولی در شمال کشور زندگی نمی کنید، می بایست حال و هوای خانه یا مزرعه خود را به سمت استوا ببرید، به طوری که گرمای مطلوب و رطوبت مناسبی را برای آن تامین نمایید.

 

نور مناسب بابا آدم

شاید با دیدن ظاهر گیاه و برگ های پهن آن بگوید که نیاز زیادی به نور خورشید دارد. باید بگوییم که خیر، اصلا اینگونه نیست. چرا که اگر آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید ممکن است بر
 های آن بسوزد و ظاهر بدی را به گیاه شما بدهد. با سوختن برگ، برگ ها و ساقه ها شروع به زرد شدن می کنند و در نهایت از بین می روند البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر نور آن بیش از حد هم کم باشد باعث کند شدن فرایند رشد و همچنین کمرنگ شدن برگ ها می شود. در صورتی که منزل شما دارای نورگیر خوبی نمی باشد می توانید به راحتی توسط لامپ های رشد گیاه نور های مصنوعی ایجاد نمایید و از رشد گیاه بابا آدم لذت ببرید.

مکان مناسب نگهداری بابا آدم

  1. پشت پنجره‌ : پشت پنجره‌ دارای نور کافی و غیرمستقیم می باشد که می تواند نور کافی و مناسبی را به گیاه شما برساند.
  2. نزدیک حمام : با توجه به اینکه گیاه به رطوبت نیاز دارد می تواند رطوبت خود را از حمام جذب نماید. 
  3. در گلخانه ها : شما می توانید به راحتی و با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز گلخانه، محیطی ایده‌آل برای رشد باباآدم فراهم سازید.
     

میزان رطوبت و دمای مناسب گیاه بابا آدم

فراهم کردن رطوبت و آب کافی این گیاه جزو وظایف اولیه شما می باشد. بابا آدم 50 الی 75 درصد رطوبت نیاز دارد. رطوبت یا به شکل زبیعی در محل نگهداری آن وجود دارد یا اینکه می توانید به وسیله دستگاه های رطوبت ساز اقدام به این کار نمایید. یکی دیگر از روش هایی که وجود دارد اسپری کردن آب بر روی سطح ساقه ها و برگ های آن می باشد، چرا که بتواند رطوبت کافی خود را به وسیله آن آب ها دریافت نماید.
و اما دمای مورد نیاز این گیاه زیبا، باید بگوییم که به دمای گرمی نیاز دارد.
با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است دمای ایده‌آل برای این گیاه بین 19 الی 24 درجه سانتیگراد می باشد. حتما توجه داشته باشید که دمای زیر 15 درجه سانتیگراد، ممکن است باباادم دچار آسیب شود. همچنین به هیچ عنوان گیاه را در نوسانات ( کم و زیاد کردن ) شدید دما و باد مستقیم قرار ندهید.

 

آبیاری گیاه بابا آدم

کسانی که این گیاه را دارند می دانند که باباادم دارای ساقه ها و برگ های پهن و بزرگی می باشد. با توجه به حجمی که دارد حجم آب بیشتری هم نیاز دارد. شما برای داشتن برگ‌ های پهنتر و بزرگتر می توانید در طول فصل تابستان هفته ای 3 الی 4 بار به آبیاری آن بپردازید. 
 

علل زرد شدن برگ بابا آدم

زرد شدن برگ علت های مختلفی می تواند داشته باشد. حتما توجه داشته باشید که ایجاد کوچکترین زردی روی ساقه یا برگ های باباآدم می تواند نشانه های بدی را برای شما به دنبال داشته باشد. شما بلافاصله بعد از مشاهده اولین زردی روی برگ ها باید جلوی رشد آن را بگیرید. علل ایجاد زردی روی برگ عبارتند از : 

  • آب ناکافی
  • نور نامناسب
  • عدم وجود رطوبت
  • آفات

 

تکثیر گل بابا آدم از طریق برگ

انتخاب یک برگ سالم از گیاه اولین کاری می باشد که باید انجام دهید. در کل، قلمه زدن برگ می بایست در فصول بهار و یا اینکه در اوایل فصل تابستان صورت گیرد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که بعد از زدن قلمه به هیچ عنوان گیاه را در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

مقالات مرتبط

نظر دهید