سال آوری در درختان
سال آوری در درختان

سال آوری در درختان چیست؟

سال آوری درختان چیست؟ سال آوری  در واقع یکی از پدیده های فیزیولوژیکی است که در تعدادی از گونه های درختان میوه که کم هم نیستند اتفاق می افتد اما در از بعضی از گونه ها شایع تر است.  به زبان دیگر سال آوری یا تناوب باردهی یک اصطلاح مورد استفاده در علم میوه‌شناسی است...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

سال آوری درختان چیست؟

سال آوری  در واقع یکی از پدیده های فیزیولوژیکی است که در تعدادی از گونه های درختان میوه که کم هم نیستند اتفاق می افتد اما در از بعضی از گونه ها شایع تر است. 
به زبان دیگر سال آوری یا تناوب باردهی یک اصطلاح مورد استفاده در علم میوه‌شناسی است که به باردهی نامنظم درختان میوه، در سال های مختلف اشاره دارد. یک سال درخت شما پر از محصول است و سال دیگر کاملا برعکس.
شاید شما هم نوسانات عملکرد در میان درختان میوه را دیده باشید. وقتی که یکسال عملکرد درخت (درختان)  بسیار بالا است و به عبارت دیگر پر بار و پر محصول است و در سال یا سالهای دیگر عملکرد پایینی دارند.

 

دلایل به وجود آمدن سال آوری در درختان 

در میوه های هسته دار در مقایسه با میوه های دانه دار تناوب باردهی کمتری وجود دارد. به طور مثال در درخت سیب سال اورزی زیاد دیده می شود.
چون در میوه های هسته دار زمان گل دهی جوانه ها با زمان رشد و نمو میوه ها از لحاظ زمانی تطابق کمتری وجود دارد به زبان دیگر در میوه‌های هسته‌‍‌ دار بین تشکیل جوانه‌های گل تا رشد میوه‌ها فاصله‌ زمانی خوب و نسبتا بیشتری وجود دارد و در نتیجه، این فاصله‌ی زمانی باعث می شودسال اوری کمتر اتفاق بیقتد.
تا حدودی هم می توان به تولید هورمون‌های گیاهی مخصوصا جیبرلین ها در بذر دانست که احتمالا به طور مازاد آزاد شده است و درخت سال پر محصولی داشته،  همچنین می‌تواند ناشی از تخلیه ذخیره کربوهیدرات درخت توسط میوه‌ها نیز باشد.
دلیل دیگر می تواند تغذیه گیاه باشد. متاسفانه بسیاری از کشاورزان پس از برداشت خوب، درخت را به حال خود رها کرده و هیچ گونه برنامه ریزی برای تغذیه گیاه و جبران از دست رفتن انرژی درخت ندارند و منتظر می مانند تا درخت در سال بعد نیز همان بازدهی را داشته باشد.
پس از برداشت محلول پاشی گیاه و همچنین نیاز به عناصری چون ازت (N)، روی (ZN) و بور (B)  به اوج خود می رسد. 
برطرف کردن این نیاز  کمک زیادی به تقویت جوانه ها و گرده افشانی مفید تر گیاه و در نتیجه بالا رفتن میزان محصول در سال آینده می کند. اما این تغذیه نیز به برنامه ریزی درست نیاز دارد تا در زمان مناسب و حجم مورد نیاز گیاه استفاده شود.

 

عوامل خارجی موثر بر سال آورزی

البته عواملی خارجی هم می توانند در به وجود آمدن این مشکل نقش داشته باشند از جمله:

  • سرد شدن هوا در زمان گلدهی و جوانه زنی
  • برخی از آفات
  • ایجاد تنش در گیاه

به طور کلی سال‌آوری یا تناوب تولید می تواند تحت تاثیر عواملی زیادی که در بالا ذکر شد و همچنینعوامل ژنتیکی درختان، هرس بیش از حد، عدم برداشت به موقع محصولات درختان، آبیاری بیش از حد و غیر اصولی درختان اتفاق بیفتد.

 

سال اوری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

  • کم شدن محصول
  • کوچک شدن سایز محصولات
  • کاهش کیفیت محصولات
  • در زمان پرباری شکستن شاخه درخت و آسیب رسیدن با آن

 

جلوگیری از سال آوری

 از جمله اقدامات ابتدایی که می توانی برای جلوگیری از سال اوری کنیم : 

  1. هرس درست و اصولی شاخه ها
  2. کنترل آفات و سمپاشی به موقع و اصولی در گیاهان
  3. آبیاری صحیح و منظم گیاهان
  4. تنک کردن گیاهان : تنک کردن گیاهان در واقع حذف گیاهان اضافه و ایجاد فضای رشد بیشتر و مناسب تر برای گیاهان است که شاید از نظر اقتصادی هزینه زیادی را بر دوش کشاورزان بگذارد اما بسیار تاثیر گذار است.
  5. تغذیه گیاهان و استفاده از یک برنامه کودی مناسب و مرتب:  یکی از کارهای مهم و مناسب استفاده از محلول فروست می باشد و همچنین تهیه عناصر ضروری در زمان مناسب.
  6. فراهم کردن شرایط گرد افشانی مناسب 
  7. در سال کم محصول (off-year) برداشت محصول را کی دیرتر از موعد انجام دهیم.
  8. انجام آزمایش خاک باغات میتوان به صورت سالیانه انجام داد، تا به وسیله‌ی آن بتوانیم کمبود‌های آن را تشخیص دهیم.

 

در این مقاله سعی کردیم دلایل ایجاد سال آوری و  هچنین مقابله با آن را بررسی کنیم.

مقالات مرتبط

نظر دهید