انواع افات کشاورزی و مقابله با آن ها
انواع افات کشاورزی و مقابله با آن ها

انواع آفات زراعی

آفت ها قاتل مزارع کشاورزی هستند! در واقع آفت به گروهی از حشرات گفته می شود که با حمله به بخش های مختلف محصولات مزرعه از جمله ریشه گیاه، ساقه، برگ و گل گیاه منجر به خساراتی جبران ناپذیر می شوند. حملات آفات کشاورزی در هر مرحله از رشد گیاه می تواند رخ دهد؛ زمانی که یک مزرعه کشاورزی مورد حمله آفات قر...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

آفت ها قاتل مزارع کشاورزی هستند! در واقع آفت به گروهی از حشرات گفته می شود که با حمله به بخش های مختلف محصولات مزرعه از جمله ریشه گیاه، ساقه، برگ و گل گیاه منجر به خساراتی جبران ناپذیر می شوند. حملات آفات کشاورزی در هر مرحله از رشد گیاه می تواند رخ دهد؛ زمانی که یک مزرعه کشاورزی مورد حمله آفات قرار می گیرد دو حالت اتفاق می افتد: گیاه می میرد و یا اینکه به دلیل خسارات وارد شده ثمره گیاه بی ارزش می شود و به خاطر کاهش کیفیت گیاه و میوه آن، دیگر ارزش چندانی برای کشاورز نخواهد داشت.
طبق تحقیقات به عمل آمده از خسارات وارده به کشاورزان، حدود 30% آن توسط آفات زراعی وارد شده است. امروزه با پیشرفت صنعت کشاورزی، راه هایی برای مقابله و کاهش تعداد آفت ها ارئه شده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. تا انتها با بذروکسین همراه باشید.
 

انواع آفات

قبل از مقابله با آفت کشاورزی بهتر است که انواع آنها را بشناسیم و سپس اقدام به جلوگیری و مقابله با آنها بکنیم. انواع مختلف آفت کشاورزی به شرح ذیل می باشند:

  1. ملخ ها:

ملخ ها از مخرب ترین نوع آفات در زمین کشاورزی می باشند که آسیب های بسیاری را به کشاورزان وارد کرده اند. قدمت این آفت به هزاران سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. آنها یک تهدید واضح برای تمامی انواع محصولات زراعی به حساب می آیند و وجود آنها در زمین منجر به از بین رفتن طیف وسیعی از محصولات کشاورزی می شود. آنها همیشه به صورت گروهی اقدام به حمله میکنند و خبر ناگوار کننده این است که آنها تعداد بسیار زیادی دارند.

  1. کرم ریشه درخت ذرت:

ذرت یکی از محصولات پر استفاده برای انسان ها و دام ها می باشد که کرم ریشه آن می تواند بسیار مخرب باشد و عامل اصلی خرابی میوه هایش شود. این کرم ها که بیشتر شبیه سوسک هستند، از مقاومت بالایی در برابر آفت کش های کشاورزان برخوردارند و به سادگی از بین نمی روند. کرم های ریشه درخت ذرت یک مشکل جدی برای کشاورزان می باشند که منجر به خراب شدن برگ و ساقه گیاه می شوند. سرعت رشد و تخم گذاری آنها بسیار بالا می باشد و در صورت جلوگیری نکردن از گسترش آنها، در آینده به مشکلی جدی تر بر خواهید خورد.

  1. ریز حشرات:

ریز حشرات به طیف بزرگی از جانداران ریز گفته می شود که تنوع بسیاری دارند. تنوع نژادی آنها چیزی بین 50000 الی 80000 نوع می باشد که مخرب ترین آنها شته ها و مگس های سفید می باشند. این آفات مخرب از شیره گیاهان تغذیه می کنند و سبب تضعیف گیاه می شوند. این ریز حشرات مخرب خودشان به خودی خود آسیب های جبران ناپذیری به مزرعه می رسانند اما متاسفانه داستان در اینجا به انتها نمی رسد؛ این آفات با انتقال انواعی از ویروس ها منجر به بیماری هایی برای گیاهان می شوند که ممکن است از خود آفت نیز مخرب تر باشد.

  1. آفت سپردار واوی مرکبات: 

این مدل آفت بر روی درختان مرکبات و جنگلی دیده می شود. آفت سپردار برگ، میوه و ساقه های درختان را مورد حمله قرار می دهد و پس از خراب کردن آنها، علاوه بر نابودی محصول، جلوه ای زشت به گیاه می دهد. 
 

مقابله با آفات کشاورزی 

مبارزه با آفات به صورت مصنوعی، نوعی مبارزه است که کشاورزان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم آن را انجام می دهند. روش های مختلفی برای این کار ارائه شده است که مهمترین آن به شرح ذیل می باشند:

مبارزه زراعی با آفات

در این سبک از مبارزه با آفات، از امکانات و تجهیزات زراعی استفاده می شود. روش های مختلف زراعی به منظور پیشگیری صورت می پذیرد و باید قبل از حمله آفات آن را انجام داد. این روش یک روش ارزان و در عین حال میسر می باشد. مهم ترین روش های این سبک آفت کشی عبارتند از:

  • تناوب زراعی
  • شخم زدن زمین
  • یخ آب زمستانه 
  • تیلر زدن
  • تغییر در تاریخ کاشت
     

مبارزه شیمیایی با آفت مزرعه

استفاده از سموم شیمیایی و حشره کش ها از پر مصرف ترین روش مبارزه با آفات می باشد که بسیاری از کشاورزان از آن استفاده می کنند. در صورت استفاده نکردن از این سموم، کاشت و داشت محصول به صورت انبوه، فرایندی مشکل خواهد بود و در مواقعی خاص غیر ممکن خواهد شد. با استفاده از حشره کش های شیمیایی، تمامی آفات به صورت دسته جمعی کشته خواهد شد. از دلایل محبوبیت حشره کش بین کشاورزان می تواند به دلایل زیر باشد:

 

  • تاثیر حشره کش بر روی آفات قطعی و درجا خواهد بود.
  • جز ارزان ترین روش های مبارزه با آفات است.
  • خسارات را به حداقل می رساند.

حال که با انواع روش های مبارزه با آفات و انواع آفات آشنا شده اید، می توانید از دیگر مقالات بذروکسین در رابطه با کشاورزی استفاده کنید.
 

مقالات مرتبط

نظر دهید