کشت عمودی یا کشاورزی عمودی
کشت عمودی یا کشاورزی عمودی

کشت عمودی یا کشاورزی عمودی

کشاورزی عمودی چیست؟ زراعت عمودی، کشاورزی عمودی و یا کشاورزی برجسته  در واقع کشت به جای انکه بر زمین مسطح قرار گیرد بر روی سطوح عمودی قرار می گیرد. در این روش گیاهان در سیستم های خاصی کاشته و رشد داده میشوند در واقع هدف...

بیشتر ...

بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین
بذروکسین

کشاورزی عمودی چیست؟

زراعت عمودی، کشاورزی عمودی و یا کشاورزی برجسته  در واقع کشت به جای انکه بر زمین مسطح قرار گیرد بر روی سطوح عمودی قرار می گیرد.
در این روش گیاهان در سیستم های خاصی کاشته و رشد داده میشوند در واقع هدف از این روش بهینه سازی محصولات و حتی آزمون و خطای کشاورزی بدون خاک مانند ایروپونیک است.
ایروپونیک، هیدروپونیک و .. از روش های کاشت بدون نیاز به خاک هستند که جزو روش های معمول در کشاورزی عمودی محسوب می شوند.
کشاورزی عمودی در مکان ها خاص و محدود امکان پرورش و برداشت محصول را بیشتر می کند.

تکنولوژی های مدرن مانند سیستم های نورپردازی مدرن، تجهیزات آبیاری مدرن، سیستم های کنترل خودکار محیطی و غیره در بهبود عملکرد این روش نیز بسیار موثر واقع شده اند.
همچنین این روش این امکان را به کشاورزان و دانشمندان می دهد تا در شرایط جغرافیایی نامساعد یا با زمین های کشاورزی محدود بتوانند انواع محصولات را کشت کنند.
طبق تحقیقات تا سال 2020 حدود 30 هزار هکتار  مزرعه کشاورزی عمودی به ثبت رسیده است.

ظهور کشاورزی عمودی:

کشت عمودی توسط دیکسون دسپومیر ،استاد بهداشت عمومی و محیط زیست در دانشگاه کلمبیا ارائه شد. دیکسون و شاگردانش طرحی از یک مزرعه آسمان خراش را ارائه دادند که می‌تواند ۵۰ هزار نفر را تغذیه کند.
ظهور کشاورزی عمودی یا کشاورزی شهری به تأثیرات و تحولات گسترده‌ای در حوزه کشاورزی و فضای شهری منجر شده است.
برخی از عواملی که باعث شد این روش طرفدار پیدا کند در زیر ذکر شده:

  • محدودیت منابع زمین: یکی از دلایل بسیار مهم کم شدن زمین کشاورزی، برای کشت بود. با توجه با افزایش جمعیت نیازهای انسان بالاتر میرفت اما در مقابل  تمام زمین ها هم به شهر و برای سکونت تبدیل میشد و این باعث میشد که نیاز کشت های عمودی در محیط گلخانه ای و محدود هر روز بیشتر احساس شود.
  • کمتر شدن آلودگی  و بیماری محصولات: با استفاده از سیستم های هوشمند کنترل میحطی، استفاده از کود ها، آفت کش ها و غیره به صورت دقیق تر مدیریت می شود در نتیجه محصولات سالم تری داریم.
  • تامین غذا و نیاز شهری: با افزایش جمعیت شهری و در مقابل افزایش نیاز غذایی، تامین منابع غذایی با چالش هایی روبرو شد، کشاورزی عمودی امکان تولید غذا بیشتر و  همچنین تولید مواد غذایی در نزدیکی جوامع شهری را فراهم می‌کند و زمینه را برای تأمین محصولات تازه و سالم در شهرها فراهم می‌سازد.
  • امکان کشت محصول در خارج از فصل کاشت: با استفاده از سیستم های مدرن در گلخانه‌ها و وجود سیستم‌های کنترل شده، می‌توان محصولات خارج از فصل را در شرایط مطلوب پرورش داد و برای مدت طولانی خارج از فصل از آنها استفاده کرد

به طور کلی، کشت عمودی یا کشت طبقاتی امکان تولید غذا و محصولات کشاورزی در فضای محدودتر را فراهم می‌کند، بهره‌وری منابع را افزایش می‌دهد، آلودگی و بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و تأمین غذا را در مناطق شهری آسان تر میکند.

 

مزایای کشاورزی عمودی چیست؟

برای کشاورزی عمودی مزایای بسیاری می توان برشمرد از جمله:

  1. تامین نیازهای جمعیت رو به رشد
  2. حفاظت از محیط زیست
  3. کاهش الودگی گیاهان
  4. اشتغال زایی
  5. بهره ورزی منابع

 

کشاورزی عمودی در ایران:

روش کشت عمودی یا کشت طبقاتی به مرور نیز در ایران مورد توجه قرار گرفت. این روش کشاورزی به دلیل مزایایی که دارد، مانند بهره‌وری منابع، کاهش مصرف آب و محافظت از محیط زیست، جذابیت بسیاری را برای کشاورزان و کشورها به همراه داشته.
در ایران، نیز تلاش‌هایی در جهت اجرای کشت عمودی صورت گرفته است. مثلاً در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان، سیستم‌های هیدروپونیک و آکواپونیک برای تولید محصولات سبزیجات و صیفی‌جات در فضای محدود راه اندازی شده است و روز به روز رو به افزایش است. این سیستم‌ها معمولاً در گلخانه‌ها، روی بالکن‌ها یا در ساختمان‌ها واقع شده و به تأمین غذا در مناطق شهری کمک بزرگی خواهد کرد.

 

 

کشاورزی عمودی زعفران:

کشت عمودی زعفران، یک روش نوین در تولید زعفران است که در فضای محدود و عمودی انجام می‌شود. در این روش، زعفران در سیستم‌هایی که در ارتفاع قرار گرفته  و بر روی سطوح عمودی قرار می‌گیرند، کشت می‌شود.

 

برخی از مزایای کشت طبقاتی زعفران:

  1. افزایش تولید این گیاه پرارزش از نظر اقتصادی
  2. کنترل بهتر شرایط رشد که منجر به بهبود کیفیت محصول می شوند.

کشت عمودی زعفران نیز در ایران جایگاه خاصی دارد. زعفران یکی از محصولات برجسته کشاورزی در ایران است و با توجه به نیاز زمین بالا و سنتی بودن کشت آن، کشت عمودی زعفران می‌تواند راهکاری مؤثر در افزایش تولید این محصول باشد. اجرای سیستم‌های کشت عمودی زعفران تولید مداوم و با کیفیت‌تری از زعفران را تضمین می‌کند و همچنین به توسعه کشت این محصول نیز کمک بزرگی میکند

با این حال، کشت عمودی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و نیاز به توسعه و تحقیقات بیشتر در زمینه فناوری‌ها و سیستم‌های مناسب برای کشاورزی عمودی در ایران و در جهان دارد. همچنین، نیاز به توجه بهه موضوعات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی این روش کشاورزی نیز حائز اهمیت است. در کل این روش بسیار موثر، هنوز جای پیشرفت بسیاری از تمام نظرها دارد.

مقالات مرتبط

نظر دهید